Go to main content

File a Complaint

File a Complaint

Who can file a complaint?

Any natural or legal person, residing or not in the Grand Duchy of Luxembourg, may file a complaint with the Authority.

What can be the subject of a complaint?

  • content of a specific programme element in case of violation of the provisions of the amended law of July 27, 1991 on electronic media
  • violation of the rules on commercial communications
  • violation of the provisions relating to the classification of films at the cinema as well as the mandatory publication of this classification
  • violation of the specifications underlying the political opinion polls or the restrictions governing their publication, dissemination and comments

How can I file a complaint?

The complaint must be submitted in writing and through one of the following channels:

To be eligible, the complaint:

  • must be written in French, German, Luxembourgish or English
  • must be filed within one year of the broadcast of the criticised programme element
  • must identify the complainant by including in particular their first and last name or name and address or the registered office, anonymous complaints cannot be considered
  • must identify the provider
  • must identify the targeted programme element (programme, date, time, description of the content)
  • must state at least briefly the criticisms.

Does filing a complaint with the Authority entail costs?

The filing and handling of complaints is free of charge.

How will my complaint be handled?

Each complaint is registered by the Authority and an acknowledgement of receipt is sent to the complainant.

If a complaint addressed to the Authority is deemed admissible, the Board sends the file to the Director for investigation. The procedure to be followed is defined in the internal procedures of the administration of the Autorité luxembourgeoise indépendante de l’audiovisuel.

Below, you will find a simplified illustration presenting the course of a complaint procedure.

    Beschwerdeformular

    Bitte beachten Sie, dass alle Felder dieses Formulars in deutscher, französischer, luxemburgischer oder englischer Sprache ausgefüllt werden können.

    * Die mit einem Sternchen versehenen Felder müssen zwingend ausgefüllt werden, damit Ihre Anfrage bearbeitet werden kann.

    Ihre Kontaktdaten

    Die spezifischen Felder für eine juristische Person werden nun angezeigt. Bitte geben Sie die Unternehmensinformationen ein.
    Falls Sie eine Beschwerde im Namen einer juristischen Person einreichen, bitten wir Sie, Ihre vollständige Identität anzugeben sowie Ihre berufliche Funktion und Ihre Vertretungsbefugnis zu erläutern. Diese Angaben sind unerlässlich, um die Rechtsgültigkeit Ihrer Beschwerde zu gewährleisten und ihre Bearbeitung gemäß den gesetzlichen Anforderungen zu ermöglichen.
    Die spezifischen Felder für eine natürliche Person werden nun angezeigt. Bitte geben Sie Ihre persönlichen Informationen ein.

    Die im Rahmen der Einreichung einer Beschwerde bei der ALIA erhobenen Daten sind für die Bearbeitung Ihrer Anfrage unerlässlich. Sie ermöglichen:

    • die Gültigkeit und den Ursprung der Beschwerde zu überprüfen, insbesondere um das Risiko eines Identitätsdiebstahls zu vermeiden.
    • die Kontaktaufnahme mit dem Beschwerdeführer, um ggf. weitere Informationen zu erhalten.

    Diese Daten sind nur für befugte Beauftragte der ALIA im Rahmen ihrer Tätigkeit zugänglich und notwendig, um die Bearbeitung Ihrer Beschwerde gemäß den gesetzlichen Anforderungen zu ermöglichen. In einigen begrenzten Fällen können sie auch an gesetzlich befugte Behörden weitergeleitet werden.