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File a Complaint

File a Complaint

Who can file a complaint?

Any natural or legal person, residing or not in the Grand Duchy of Luxembourg, may file a complaint with the Authority.

What can be the subject of a complaint?

  • content of a specific programme element in case of violation of the provisions of the amended law of July 27, 1991 on electronic media
  • violation of the rules on commercial communications
  • violation of the provisions relating to the classification of films at the cinema as well as the mandatory publication of this classification
  • violation of the specifications underlying the political opinion polls or the restrictions governing their publication, dissemination and comments

How can I file a complaint?

The complaint must be submitted in writing and through one of the following channels:

To be eligible, the complaint:

  • must be written in French, German, Luxembourgish or English
  • must be filed within one year of the broadcast of the criticised programme element
  • must identify the complainant by including in particular their first and last name or name and address or the registered office, anonymous complaints cannot be considered
  • must identify the provider
  • must identify the targeted programme element (programme, date, time, description of the content)
  • must state at least briefly the criticisms.

Does filing a complaint with the Authority entail costs?

The filing and handling of complaints is free of charge.

How will my complaint be handled?

Each complaint is registered by the Authority and an acknowledgement of receipt is sent to the complainant.

If a complaint addressed to the Authority is deemed admissible, the Board sends the file to the Director for investigation. The procedure to be followed is defined in the internal procedures of the administration of the Autorité luxembourgeoise indépendante de l’audiovisuel.

Below, you will find a simplified illustration presenting the course of a complaint procedure.

    Formulaire de plainte

    Veuillez noter que tous les champs de ce formulaire peuvent être complétés en français, allemand, luxembourgeois ou en anglais.

    * Les champs suivis d'un astérisque doivent obligatoirement être remplis pour que votre demande soit traitée.

    Vos coordonnées

    Les champs spécifiques à une personne morale sont maintenant affichés. Veuillez renseigner les informations de l’entreprise.
    Si vous déposez une plainte au nom d'une personne morale, nous vous prions de bien vouloir fournir votre identité complète ainsi que préciser votre qualité et votre pouvoir de représentation. Ces informations sont indispensables pour garantir la validité juridique de votre plainte et permettre son traitement conformément aux exigences légales.
    Les champs spécifiques à une personne physique sont maintenant affichés. Veuillez renseigner vos informations personnelles.

    Les données collectées dans le cadre du dépôt de plainte auprès de l’ALIA sont indispensables au traitement de votre demande. Elles permettent de :

    • Vérifier la validité et l’origine de la plainte, notamment pour éviter les risques d’usurpation d’identité.
    • Contacter le plaignant afin d’obtenir des précisions si nécessaire.

    Ces données sont uniquement accessibles aux agents habilités de l’ALIA dans le cadre de leurs fonctions et nécessaires pour permettre le traitement de votre plainte conformément aux exigences légales. Dans certains cas limités, les autorités légalement autorisées peuvent également en être destinataires.